fbpx

Інстаграм і Overtourism – «надмірний наплив туристів»

Як часто, коли ви гортаєте стрічку в інстаграмі, у вас з’являється відчуття дежавю? Здається, що майже кожну фотографію з чиїхось подорожей ми вже десь бачили. Користувач Insta Repeat навіть створив окремий акаунт, щоб збирати колажі з таких знімків. Масовий наплив інстамандрівників в місця популярних геотегів призвів до того, що туристичні визначні місця перенавантажені людьми, їм там вже некомфортно і мало задоволення від годинних очікувань заради фоточки. Нове явище вже отримало назву – overtourism ( «занадто великий наплив туристів»).

Ми склали для вас словник термінів, які характеризують побут сучасного інстамандрівника і саме явище овертуризму. Кілька дієвих порад, як кожен з нас може боротися з цією проблемою, ви знайдете в кінці статті.

Overtourism – «надмірний наплив туристів»

Овертуризм, або надмірний наплив відвідувачів в певні туристичні зони, – явище не нове, і викликано воно, звичайно, не тільки захопленням інстаграмом. Ще до появи соцмережі туристична інфраструктура деяких міст перестала відповідати вимогам великої кількості відпочиваючих. У список 12 місць, від відвідування яких варто відмовитися, давно входять Амстердам, Барселона, Галапагоси, Еверест, Тадж-Махал, Мачу-Пікчу і багато інших надпопулярних локації.

З розвитком тревел-блогерства під загрозою опинилися і менш відомі об’єкти. Адже звичайні екскурсії по туристичних пам’яткам інстамандрівникам вже нецікаві, вони намагаються відкривати все нові незвідані стежки.

«Навала туристів, йди додому!»

Жителі району Ла Барселонета, де знаходиться один з найпопулярніших іспанських пляжів, провели акцію протесту, щоб відвоювати свої території у мандрівників. Вони перекривали відпочиваючим вхід до води і розгортали плакати, де прямим текстом говорять: «Ми не хочемо туристів», «Їдьте додому».

На шляху до вершини Евересту весною 2019 року загинуло 11 осіб. Підніматися на гору можна протягом всього декількох днів в кінці травня – це так зване вікно погоди. На цей період влада Непалу видала рекордну кількість дозволів на сходження – 381. Через це шлях до вершини перегородила справжнісінька пробка.

Амстердам став найпопулярнішим місцем для туризму всупереч своїй волі. Місто майже не справляється з напливом відпочиваючих, місцеві обурюються поведінкою туристів, які рвуть квіти з горщиків і мочаться на стіни. У «кварталі червоних ліхтарів» навіть розгорнули кампанію, що нагадує туристам, що в місті є місцеві жителі, яким завтра на роботу.

Відвідування архіпелагу Пхіпхі в Таїланді стало супермассовим після фільму «Пляж» з Ді Капріо. Зі збільшенням популярності інстаграму, його відвідуваність тільки зростає: щодня сюди приїжджають більше 5 тис. чоловік. Вже планується заборонити причалювання човнів на пляжі, а якщо так піде і далі, його і зовсім можуть закрити.

Так що модні тренди інстаграма лише погіршують ситуацію з овертуризмом. Ми постаралися скласти для вас міні-словничок термінів, тих явищ, які заважають вирішити проблему.

Travelgram – «інстаграм для подорожей»

У 2010 році, на початку свого існування, інстаграм був зовсім іншим. Він задумувався як геолокаційна соцмережа, основна функція якої – дозволяти користувачам відзначатися в різних місцях. Однак тоді творці відмовилися від цієї ідеї на користь можливості легко і швидко ділитися фотографіями. Були часи, коли ставити геотеги в додатку взагалі було не можна.

Сьогодні уявити собі інстаграм без геолокації неможливо. А #travelgram – найпопулярніший хештег в соцмережі, по ньому знаходиться 104,5 млн публікацій. Покоління міленіалів часто вирушає в подорож виключно для того, щоб поставити горду решітку під фото.

Instatravel – «інстаграм-подорож»

Другий за популярністю хештег в соцмережі – #instatravel, 90,5 млн публікацій. Бути простим туристом в епоху інстаграма вже немодно. Тепер кожен намагається стати інстамандрівником, дослідником незвіданих стежок, про які знають тільки місцеві. Ось тільки незвіданими локації перестають бути дуже швидко: варто показати їх в інстаграмі з відповідним хештегом.

Geotagging – «подорожі за географічними мітках»

View this post on Instagram

And finally, 120 canoes 🛶 happy new year y’all

A post shared by Insta Repeat (@insta_repeat) on

Покоління міленіалів вибирає місця для відпочинку по-новому. Раніше, плануючи відпустку, ми керувалися особистими уподобаннями: подивитися архітектуру, дізнатися історію, поніжитися на пляжі. Тепер в моді туризм, який отримав назву геотегінгу: ми шукаємо напрямок для поїздки за допомогою геолокаційні відміток в інстаграмі.

Популярне місце для геотегінгу – містечко Банф в канадській провінції Альберта. Туристи добираються сюди заради виду, який ви напевно не раз зустрічали в інстаграмі.

Беззаперечний лідер серед напрямків для інстаграм-подорожей – Дубай.

Сучасні мандрівники приїжджають в Каппадокії виключно заради фотосесії на фоні повітряних куль. Причому аматорських фото для сімейного архіву вже недостатньо – повинен бути модний інстакадр.

Instagrammable Place – «інстаграмне місце»

View this post on Instagram

Person at the edge of a cliff 😬

A post shared by Insta Repeat (@insta_repeat) on

Згідно з дослідженнями, багато користувачів інстаграма можуть поїхати у відпустку виключно для того, щоб сфотографуватися в модному місці. Для цього явища теж існує спеціальний термін – instagrammable place, «місце сили» інстаграм-користувачів, яке гарантуватиме масовий приплив послідовників.

Знаменитий Флетайрон-білдінг в Нью-Йорку, «будинок-праска», привертає інстамандрівників своїм фотогенічним видом.

Музей морозива в Сан-Франциско існує переважно за рахунок туристів, які приїжджають сюди, щоб зробити яскраві модні знімки.

Selfie Generation – «покоління Селфі»

Покоління Селфі в контексті туризму цікаве в першу чергу своїм новим переживанням світу природи. Міленіали хочуть бути причетними – відправляються в кар-тури по заповідниках, фотографуються оголеними на тлі незайманих пейзажів, вступають в пожежні бригади для гасіння загорянь в лісах, розбивають намети і рятують диких тварин. Але єднання з природою зовсім не означає відмову від інтернету: всі дії докладно фіксуються для сторінки в соцмережі.

Точки популярних геотегів вже найближчим часом можуть поповнити список місць, які постраждали від овертуризму. Якщо ви не хочете ставати частиною проблеми, ви завжди можете відвідати не менш значущі і дуже схожі, але набагато менш популярні у туристів місця, про які ми розповідали в нашій статті.

Подорожі: Цікаві та видатні місця України та світу (підбірка найкращих статей)